BackInSwedenDay

image25
Dag 12, efter sol kommer regn, eller hur var det ?  Dagen var nog den varmaste på hela resan, men jag vet inte tempen för det lilla verktyget har gått sönder (frusit sönder ?), så det var att köra någorlunda avstrippat under goretexstället. När jag hade 5 mil kvar till Idre så kom ösregnet så man var som en dränkt katt när man klev in på Sporthotellet i Idre. Idag har det varit växlande vägar, först lite norska fjordvägar sedan ut på E6 som kändes som en katastrof efter alla småvägar utan trafik jag kört under 11 dagar. E6 var en konstig väg bitvis upp till 90km/h-väg men omkörningsförbud och så låg det ju alltid någon med släp i 70 så det var tempot hela vägen. Men ens om man accepterar det tempot (som avstressande) så rör sig ju kön ryckvis så att man aldrig kunde slappna av, nä tacka vet jag smala, krokiga, hoppiga kust- och fjällvägar utan trafik så att man kan glida fram i sina 90 km/h ostört och det fick jag njuta av ytterligare en gång nu mellan Stören och Idre.Då är det snart dags att summera denna tur, som har fungerat perfekt. Packningen som jag har transporterat på var lagom tung på motorcykeln och lagom tung att bära upp och ner på hotellen, det var värt pengarna att investera i rätt packväskor. Återkommer till helgen om resten.

AnotherDrivingDay

image24
Dag 11, varmt. Ja idag kom värmen och det blev svårt att bestämma sig för hur många lager kläder som ska vara på för när man står still är alltid svettfaktorn hög, det spelar ingen roll om det är +2C eller +20C. Jag fick finjustera med att dricka mycket vatten. Fortfarande många kurvor, gasa, bromsa och väja för vägskador, ja förutom det sista känns det nästan som att raceköra i de väldoserade kurvorna. Det har minskat med bergen man ser fortfarande snöberg men åker mest genom fårhagar och björkskogar, man ser det på antalet omkomna flugor som störtart i visiret. Tidsplanen är ju inne i buffertplanen och imorgon kommer jag att välja att åka söder om Trondheimsfjorden istället för norr, bl.a för att slippa sista färjan och sedan får jag se om övernattningen sker i Röros eller i Idre istället för Trondheim som det var tänkt.

GoingSouthDay

image23
Dag 10, många färjor är det. Regn och sedan ösregn men drygt en timme senare började det klarna upp och bättre blev det t.o.m värmen steg till 14 grader, skönt. Åter och åter igen, vilket landskap. In och ut i fjordar, upp och ner mellan havsnivå och fjäll över trädgränsen med snö. Långa tunnlar (över sju kilometer) och vilka lutningar, ibland tror man att man är på väg rakt ner i helvetet. Har haft dåligt flyt med färjorna, tidsmässigt alltså, suttit och väntat någon timme varje gång, men vad gör det när solen skiner och målet är att ta det lugnt. Det har däremot varit lugna vatten idag och det har jag uppskattat. Imorgon fortsätter ö-hoppandet, korta körningar med naturliga raster på färjorna.

BoatDay

image22
Dag 9, sjögångsdag. Dagen började lugnt med promenad runt i Å och sedan packa motorcykeln, det börjar bli rutin nu tar ca 15 minuter från kaos på rummet till allt är på MC:n. Åkte sedan till Reine, det är nog den vackraste byn på hela Lofoten (bilden från hemsidan är därifrån). Hittade en restaurang med fisksoppa gjord på absolut färska råvaror, en mycket värdig avslutsmiddag på Lofoten.Efter detta var det dags för båtresan mot Bodö, de ville spänna fast MC:n men sa att det är lugnt väder. Det var en sanning med modifikation, allting är ju relativt. Båten rullade i sidvinden och slog även i vågorna så vattnet yrde över hela båten. Timme 1 gick bra men timme två var inte rolig som tur var så blev det lugnare de sista två timmarna. Idag är nog den dagen som jag är tröttast på kvällen trots att jag endast kört några kilometrar idag.Har jag sagt att jag är i Norge ?

TorrfiskDay

image21
Dag 8, vilodag. Vad gör man i Å en hel dag, jo man klipphoppar lite längst ut på udden och spanar efter späckhuggare men det är inte säsong för dem, de följer tydligen sillstimmen ända in i Tysfjorden som jag var vid för några dagar sedan. Det är inte ens fiskesäsong  utan allmänt lugnt. Fisken hänger på tork överallt (3 månader). Fisket är enda näringen här och befolkningen är mycket bekymrade över klimatförändringarna och att fisken inte söker sig så nära land längre. Var på "Lofoten törrfisk museum" och fick veta att det mesta exporteras till Italien de är tydligen tokiga i denna fisk. Fiskhuvudena exporteras till Nigeria där de kokar samman dem med rotfrukter och röd peppar, de innehåller mycket protein. Jag frågade vad det är för skillnad på våran lutfisk och deras torrfisk och fick svaret att våran långa smakar inget men att deras torkade torsk har smaken kvar och det kan ju vara nog så intressant.Hoppas jag inte missar båten imorgon, den går regelbundet men inte varje dag.

ÅDay

image20
Dag 7, ändstation Å här tar vägen slut och lite längre ut så tar även Lofoten slut. Återigen har jag haft tur med vädret, jag har sett regnskurar och jag har sett snöbyar på bergen men jag har i stort sett kört i sol hela dagen. Åkte 6 mil till Borg där jag tänkte att titta på ett Vikingamuseum men det öppnade först kl.11 så då tog jag av norrut för att titta på havet, Eggum stod det på skylten. Det var en liten väg som blev mindre och mindre och mindre tills jag insåg min begränsning, utan crossdäck så var nog "vägen" slut för mig. Detta var nordatlanten det kändes på vindstyrkan, tårarna rann och vad hittar man där ett litet huvud som tittar ut över havet. Retur samma väg och då tänkte jag, här vill jag inte få punktering och gav järnet för att så fort som möjligt komma på asfalt igen.Vikingamuseet var intressant, följde med en guidad tur på tyska. Lite svårare nu att hitta öppna ställen att få sig lite mat på här ute i "no where" men nödproviant ingår ju i packningen.Nästan framme i Å så stannar jag till i färjelägret Moskenes för att kolla båttider och då kom överraskningen, det går ingen båt till Bodö imorgon utan först på söndag kl.15:30. Men vad gör det, bokade in 2 nätter på vandrarhem i Å (420:- inkl. lakan). Lördagen blir alltså en heldag i Å, spännand.

HalfTimeDay

image19
Dag 6, Vilodag i Svolvaer. 6 mil inkl. 25 minuter färja = framme kl.12, satt i solen och luncha men på em. kom regnet så det blev att slappa i stugan jag hyrt, Rorbuer på säkert 40 kvm, känns lyxigt.Resan hit var återigen trolskt, landskapet är så häftigt, bilderna som jag tar kan inte återge storheten.Äntligen har jag hittat en Fiskresturang (matkulturen är ju inte på topp annars), men det här var värt varenda liten norsk krona, hummersoppa med hummerbitar och sedan grillad torskrygg, det var mumma det och det hade väl varit faan om de inte hade kunnat servera färsk fisk i denna stad som verkar ha fiske som enda näringen. Nu är också magen nöjd och glad. När jag promenerade omkring innan middagen höll jag på att tappa fiskaptiten, de torkar fisk överallt och det ser ju exotiskt ut på håll men på nära håll så ser fisken inte så rolig ut men framför allt så luktar det skit, som tur är så är minnet kort och middagen satt fint.Imorgon kort körning igen (ca 12mil) till Å, men många intressanta stopp på vägen.PS. jag vet att jag inte ska göra det här men lite statistik från färd GPS:n, på 6 dagar har jag kört 1931km på effektiv körtid 24,14 timmar det blir en snitthasighet på 79,7 km/h (låter otroligt).

GoingWestDay

image18
Dag 5, började med att tömma ur vatten ur den täta packboxen (bara den ena) efter nattens storm och hällregn, 6 grader kl.7 men redan 12 en timme senare, så kan en dag börja. 5 min till färjan, en skön överfart på lugnt vatten. Snöberg i alla vädersträck och en liten regnskur norrut över Lofoten. Körningen mot Narvik återigen i ett otroligt dramatiskt landskap.I Narvik ligger en båt och lastar malm, ok den är väl stor men när man får syn på malmvagnarna från Sverige (som inte är så små) då inser jag hur stor båten är. Efter lunch är det regnställ på både för att hålla vätan ute och tempen inne för plötsligt sjönk den från varma 14 till kalla 8. När jag kom till mitt mål Lödinge så var hotell A fullt (???) och hotell B stängt (???) så det var bara att kasta sig på Twinen och dra 6 mil till nästa ort som är Sortland och här var det inget problem med ortens enda hotell. Nere vid hamnen var det demo av båtar, det kanske blir Lofoten runt och fiska Späckhuggare nästa gång, finns det någon frivillig (tät) sponsor ?Imorgon blir det kort körning till Svolvaer och vilodag.

HighDay

image17
Dag 4, häftig dag, inte jobbig utan bara häftig. Startade vid 10-tiden för att tempen skulle stiga till angenäm och att man skulle hinna prata lite mer trots det extrema korta besöket i Arjeplog, ett besök som jag uppskattade mycket.Blå himmel och sol (vad annars med molnfritt) drog jag iväg mot snön och nådde den efter ca 10 mil, det var dagens första häftiga upplevelse. 4 mil uppe på fjället med mängder av snö, såg ett par på skidor och en cyklist som kom från Norska sidan, vad han måste ha kämpat för ner mot Norge gick det hastigt utför i ett helt otroligt dramatiskt landskap och efter 20 minuter så var alla träden gröna igen, detta var dagens andra häftiga U. Nu börjar man få svänga ordentligt inte bara väja för tjälskador. De Norska vägarna är gjorda för oss bike riders, fina, smala och krokiga. Efter Fauske blev det snö igen men inte på grund av höjden så mycket utan nu handlare nog mest om att man passerat Polcirkeln och närmar sig Nordpolen (ja det är ju en bit kvar). När man kom över passet mot Ulvsvåg så täcktes hela horisonten av snötäckta berg ute på Lofoten, dagens tredje häftiga U. Inatt bor jag i Storjord vid Tysfjorden och kommer nog att sova gott efter allt dagen bjudit på.

NiceDay

image16
Dag 3, mitt i bild, Arjeplog. Gårdagen var en lugn och skön resdag, stannade till hos Lantmäteriet i Arvidsjaur och tittade på deras totalstation som hade fått lite problem, sedan fortsatte jag de 8 milen till Arjeplog med renkontakt av tredje graden. Väl framme ,hos "gamla" bekanta från Åtvidabergstiden (31 år sedan), så blev man väl mottagen med en rundtur runt samhället som man har varit nyfigen på alla dessa år.
Väl utvilad väntar jag nu på att tempen ska stiga från några minusgrader på natten och det lär den göra för det är blå himmel. Men det blir nog en kall dag över fjället så på med alla kläder och Let's Go.

SunnyDay

image15
Dag 2, etapp 2, det stämmer idag också. En skön dag, sol hela vägen utan en liten skur på slutet men det störde inte, men däremot sidvinden som är byig och stark när skurarna ligger väster om en. Dessa gör att även en raksträcka (och det finns det gott om) blir lite krokig. Nu börjar också tjälskadorna visa sig, oftast lite för sent och då blir man lite omskakad. Förutom detta så stod min första ren plötsligt framför mig idag  och väntade på att se om jag skulle hinna bromsa, vi blev båda nöjda med resultatet. Vid Hackås såg jag snöfjällen väster ut, mycket stiligt och här i Storuman så ligger snöhögarna kvar så det märks att man färdas norrut. Ja man märker ju även på antalet människor och aktiviteter att man har kommit in i Lappland, när man åker igenom en by/ort så är det ju inte som på Hamngatan precis. En annan intressant iakttagelse är att en mycket stor affärsverksamhet här är något som varje by har + 5 gårdar mellan dessa, de kallar det Loppis. Men det är nog bara för att slippa åka till tippen, nu hamnar säkert allt bråte i Stockholm.

FirstDay

Skogsv?
Dag 1, etapp 1, jo än så länge så går de hand i hand. Mina distansberäkningar till de olika deletapperna stämmer kusligt bra och tiderna också, jag hade beräknat utan pausar men tiderna stämmer exakt inkl. rasterna, det är ju ett fel som man kan leva med.Att köra med 30 kg packning var inte så farligt, det är bara när man ska vända på en liten grusväg vid rast som kan vara lite vingligt och tungt men man lär sig tekniken. Däremot så känns luftmotståndet och att sidvinden tar tag i en och denna dag var ju riktigt blåsig när alla regnskurarna tryckte på.Det var en skön dag trots de korta skurarna, tempen sjönk aldrig ner till för kallt och alla rasterna genomfördes i solsken. Upp till Mora kändes som ren transportsträcka men sedan från Orsa strandbad och upp till Sveg så var det riktig MC-väg, smal svängig med sjöar, myrar och framför allt doften av nyaverkad skog. Natten i Sveg sker i en stuga på Campingen mitt i byn, en riktig budgetvariant, men det ska ju bara sovas.Imorgon ungefär samma distans till Sorsele, jag lär nog få se mycket skog.

PreDay

Preday

Idag är dagen före dagen L, eller nu övergår PreWork till FunWork. Det är packat och klart, 30kg bråte och kläder blev det. Så nu är det bara att ta det lungt och vila fram till kl. 8:00 imorgon då det bär av, sedan är det bara att sitta och fundera i 50 mil, vad har jag glömt. Nää glömt är glömt, nu får det fungera med det jag har med mig.
Hoppas allt kommer att fungera, framför allt motorcykeln men även det tekniska, GPS, tracker, telefon och Laptop + den obligatoriska påsen med laddare. Allt är packat i plastpåsar som är packade i Drybags som ligger i täta packväskor och jag har dubbla regnställ med mig för regn lär jag inte kunna undvika. Så med torra grejjor och kropp så kommer man att vara en glad skit i alla fall.

Lofoten 2007 en pilgrimsresa

Va ? har han gått och blivit religös, tänker ni nu men vad är en pilgrimsresa. Jag läste en artikel i Svd (av Hans-Erik Lindström) om pilgrimsvandring och det stämmer mycket med vad jag är ute efter. "Monotont förflyttande, stämmer till eftertanke" och så skriver han "Pilgrimmen kan uppfattas som ett slags rebell - en anhängare av en alternativkultur eller en som begett sig ut för att söka verkligheten. Men Pilgrimens egentliga ärende är att försöka hitta ett anständigt liv som präglas av sju nyckelord: Långsamhet, Frihet, Enkelhet, Tystnad, Bekymmerlöshet, Delande och Andlighet".
Ja det mesta stämmer ju, men långsamhet på MC ? Enkelhet med GPS, GSM, Laptop och digitalkamera ? Bekymmerlöshet ? ja så länge allt fungerar. Det blir allt bra, det är ju min värld.

Hej och hå vad inköp det blivit för att kunna packa bra och hålla sig varm med lätta och minimala prylar. Nödsändaren/trackern är igång och för att nå den och se var jag är via Google Earth så skriv ett mail ([email protected]) så skickar jag info och numret.

Det var kul att läsa om Fredrik Persson och hans resa, jorden runt på 101 dagar som han startade den 5/5, gå in och kolla hans reseblogg nedan under länkar. Det  blir något att jämföra med, mina 12 dagra mot hans 101.

RSS 2.0